Under 2014 har Barn- och ungdomsnämnden gett extra medel till en Lässatsning. Detta för att se vad som krävs för att vi ska ha möjlighet att befästa avkodningen hos elever med låga resultat i åk 2. Flera froskningsstudier t.ex Raft studien, U. Wolff har visat att strukturerad träning har god effekt på avkodningsförmågan.
Norrköping ingår åtta skolor i Lässatsningen 2014. Elever som behöver extra träning för att utveckla sin läsförmåga ges strukturerad, intensivträning om ca 10 veckor på vårterminen och ca 10 veckor på höstterminen. Träningen sker dagligen och innehåller övning av fonologisk medvetenhet, grafem - fonem, avkodningsteknik samt ordförståelse.
Före- och efter varje
träningsperiod testas eleverna med läsning av nonord, läsförståelse och
Läskedjor. Resultaten efter enbart vårens träning är mycket goda, eleverna
har gjort stora framsteg.
Av 45 elever i åk 3 har 16
klarat Nationella proven i sin helhet och på egen hand. Det var dessa elever
som hade de största svårigheterna i vår kommun.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar